Zasady treningu w deszczu – Bieganie

W tym roku pogoda nas nie rozpieszcza, jednak nie musi to być powodem zaprzestania treningów na świeżym powietrzu! Dwie najpopularniejsze aktywności, do których należą jazda na rowerze i bieganie, mogą być bez problemu uprawiane również w czasie deszczu. Wielu biegaczy potwierdza, że jest to doskonały trening psychiki i wzmocnienie swojej motywacji treningowej. Jesteście gotowi na przebieżkę nawet wtedy, gdy pogoda nie dopisuje? Sprawdźcie jak się przygotować i ruszajcie na udany trening w deszczu!

Zasady treningu w deszczu - bieganie

Czy warto trenować w deszczu?


Wielu z nas widząc kiepską prognozę pogody wybiera trening na siłowni, na basenie lub odpuszcza sobie zaplanowaną aktywność fizyczną. O ile ulewa z gwałtowną burzą jest poważną przeszkodą w bezpiecznym treningu na świeżym powietrzu, to dlaczego rezygnować z niego w czasie lekkiego deszczu? Przecież maratony czy wyścigi rowerowe nie są odwoływane z powodu opadów atmosferycznych!

Oczywiście decydując się na trening w deszczu musimy być odpowiednio przygotowani, ale o tym już za moment. Dlaczego jednak warto trenować w niepogodę? Przede wszystkim jest to doskonały sposób na poprawienie swojej odporności. Opady atmosferyczne powodują, że nasze ciało szybciej się wychładza, przez co musi szybciej zmobilizować się, by utrzymać odpowiednią temperaturę. Pamiętajmy tylko o jednym – jeśli nie jesteśmy w pełni zdrowi lepiej odpuśćmy sobie taki trening. Hartowanie organizmu powinno odbywać się wtedy, gdy dysponujemy pełnią sił.


Bieganie oraz jazda na rowerze w deszczu mogą być zdrowsze dla naszych płuc niż aktywność fizyczna w czasie pięknej pogody. Dzieje się tak dlatego, że w czasie opadów powietrze ulega naturalnej filtracji i unosi się mniej spalin oraz alergenów, które mogą nas powstrzymywać przed bieganiem w porze pylenia. Jeśli zatem cierpicie na alergie, aktywność w czasie deszczu może być doskonałą alternatywą treningów w zamkniętych pomieszczeniach.


Tak jak wspominaliśmy na samym początku, największą zaletą treningów w deszczu jest wzmocnienie psychiki, dla której zwykłe opady nie powinny być żadną przeszkodą. Deszcz nie musi być wymówką, ale swoistym wyzwaniem, na które umieją zdecydować się najsilniejsi psychicznie sportowcy! Zastanawiacie się, czy dacie radę? Spróbujcie! Kolejne treningi w czasie ładnej pogody będą się wam wydawały łatwiejsze i z czasem zatęsknicie za urozmaiceniem pod postacią deszczu.


Pamiętajcie tylko o jednym – inaczej trenuje się w deszczu w ciepłej porze, a zupełnie inaczej w czasie chłodnych miesięcy. O ile przemoknięcie w lipcu czy sierpniu może sprawić nawet ulgę (upały, problemy z oddychaniem), tak bieganie przy temperaturze 0 stopni C w deszczu może doprowadzić do szybkiego wyziębienia organizmu, nawet pomimo dobrego przygotowania. Do całej sprawy warto podejść z rozwagą – o ile czujemy się na siłach powinniśmy spróbować, ale nie zaczynajmy morderczych treningów w czasie opadów, chyba że jesteśmy na tyle doświadczeni, że nawet takie warunki w niczym nam nie przeszkadzają.


Bieganie w deszczu

Jak ubrać się do biegania w deszczu

Bieganie w deszczu jest bezpieczniejsze od jazdy na rowerze w czasie trudnych warunków atmosferycznych, ale wymaga odpowiedniego przygotowania, które zagwarantuje nam komfort, bezpieczeństwo i przyjemność z ruchu. Na początku warto zadbać o czapkę z daszkiem oraz okulary sportowe, które zapewnią odpowiednią widoczność. Jeśli o nich zapomnimy, zacinający deszcz dosłownie uniemożliwi nam jakikolwiek trening. W czasie niepogody lepszym wyborem są modele całoroczne, bez dodatkowych systemów oddychających, które mogą spowodować szybsze przemoknięcie nakrycia głowy. Okulary sportowe damskie lub męskie powinny mieć oprawkę odporną na pęknięcia oraz wbudowany filtr ochronny – w końcu słońce może wyjrzeć zza chmur w każdym momencie, co jest niebezpieczne dla naszego wzroku szczególnie w lecie.

Poza nakryciem głowy i ochroną oczu najważniejszy jest warstwowy ubiór. Na bieganie w czasie deszczu wcale nie musimy zakładać dużej ilości warstw, która zapewni nam odpowiednią ciepłotę ciała – wręcz przeciwnie, załóżmy taką odzież sportową, którą nosilibyśmy w bezdeszczową pogodę, zależnie od panujących temperatur. Jako pierwszą warstwę należy wybrać bieliznę termoaktywną (bezszwową lub szybkoschnącą), która zapewni swobodę ruchów oraz będzie transportowała wilgoć na zewnątrz. Jako warstwa zewnętrzna doskonale sprawdzi się softshell damski lub męski oraz getry czy legginsy treningowe.


Nie zapominaj o odpowiednich butach sportowych. W czasie opadów atmosferycznych dramatycznie spada przyczepność do podłoża, szczególnie jeśli uprawiamy biegi trailowe. Niestety śliskie będą ponadto powierzchnie nachylone, gładkie płyty kamienne czy elementy metalowe. Do biegania w deszczu trzeba dobrać odpowiednie obuwie sportowe, które będzie posiadało amortyzującą podeszwę z dobrze wyprofilowanym bieżnikiem oraz wzmocnioną piętę i palce chroniące przed uszkodzeniami. Buty są zawsze najważniejszą częścią kompletnego ubioru sportowego, dlatego zachęcamy do przypomnienia sobie, jak wybrać dobre obuwie sportowe.


Zasady biegania w deszczu


Bieganie w deszczu może być prawdziwym testem twoich możliwości, jednak przed wyruszeniem na przebieżkę, powinieneś poznać wszystkie zasady, które zwiększą twój komfort i bezpieczeństwo:

1. Jeśli musisz się zatrzymać, a twój ubiór nie jest już suchy, załóż na siebie foliowe okrycie, które często stosują osoby startujące w maratonach. Ułatwi to zachowanie ciepłoty ciała i uniknięcie przeziębienia.


2. Rozgrzewkę możesz wykonać przed wyjściem na zewnątrz – wytrzymanie w trudnych warunkach atmosferycznych powinno być łatwiejsze.


3. Odpowiednia odzież sportowa to podstawa. Niedopasowanie ubioru spowoduje, że szybko wrócisz zrezygnowany, zmęczony i najprawdopodobniej przeziębiony.


4. Jeśli zabierasz ze sobą elektronikę, zadbaj o odpowiedni pokrowiec lub inną ochronę przed wilgocią.


5. Zawsze miej na sobie elementy odblaskowe – jeśli biegasz niedaleko drogi lub po drodze, musisz być widoczny dla pojazdów.


6. Biegając w czasie deszczu omijaj kałuże. Jeśli będą one zbyt głębokie może dojść do skręcenia kostki lub innego urazu.


7. Zadbaj o skórę nanosząc na wrażliwe miejsca wazelinę lub inny środek o podobnym działaniu. Poleca się dodatkowe nawilżenie na wewnętrznej części nóg, pod pachami, na pachwinach oraz na sutkach w przypadku mężczyzn, by uniknąć nieprzyjemnych otarć spowodowanych tarciem mokrem odzieży o skórę.


8. Jeśli zapowiada się mocna ulewa, burza czy huragan, odpuść sobie trening w deszczu. Najważniejsze jest zawsze bezpieczeństwo.


9. Po powrocie do domu zadbaj o wysuszenie ubioru zgodne z zaleceniami producenta. Pamiętaj o tym, by nie suszyć obuwia sportowego w suszarce ani przy grzejniku!


10. Po powrocie do domu napij się gorącego napoju i weź ciepły prysznic.


Najważniejsze zasady treningu biegowego w deszczu

Wytrenuj w sobie siłę


Bieganie w deszczu jest doskonałym sposobem na wytrenowanie w sobie większej motywacji i podniesienia odporności całego organizmu. Jednak by trening był udany, musimy zadbać o specjalistyczną odzież sportową i wziąć pod uwagę kilka zasad, które zostały stworzone z myślą o naszym bezpieczeństwie. Nie zrażajmy się jednak nawet dużą ulewą – przebiegnięcie kilku kilometrów w taką pogodę daje naprawdę dużą satysfakcję i uczy nowych doświadczeń!

Gotowi na trening w deszczu? Zobaczcie najlepszą odzież sportową damską i męską, która poprawi wasze samopoczucie i komfort w czasie najgorszych warunków pogodowych!

Newsletter

Zapisz się do newslettera już teraz!

Będziemy Cię informować o promocjach, wyprzedażach i ofertach specjalnych. Chronimy Twoje dane - w każdej chwili możesz wypisać się z listy mailingowej.

Dołącz do nas

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2017 4F.com.pl

OTCF Spółka Akcyjna z siedzibą w Wieliczce, ul. Grottgera 30, 32-020 Wieliczka, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, Wydział XII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000555276, posiadająca nr NIP: 9451978451, nr REGON: 356630870, kapitał zakładowy w wysokości: 7.384.500,00 zł (opłacony w całości).