Jaki rower jest dla ciebie najlepszy i jak się na niego ubrać?

Zakup pierwszego roweru może być bardzo trudnym zadaniem. W końcu wraz z rozpoczęciem marzeń o własnym sprzęcie, zaczynają się setki pytań bez odpowiedzi – jaki typ kupić? W jakim przedziale cenowym? Gdzie i jak często zamierzamy na nim jeździć? Dzisiaj podpowiemy wam, jak z głową wybierać rower, który sprawi, że jazda będzie czystą przyjemnością.

Jaki rower wybrać i jak się na niego ubrać?

Najpierw odpowiedz na pytanie, po co ci rower – przegląd typów

Rower nie służy po prostu do jeżdżenia. Istnieje tak wiele typów, że w zależności od tego, jak często, szybko i po jakim terenie będziemy jeździć, musimy wybrać najlepszy dla siebie. Dawniej doradzało się zawsze zakup roweru górskiego, uważanego za uniwersalny. Dzisiaj praktycznie wszyscy jeżdżą na rowerach miejskich. Czy wybór ogranicza się zaledwie do nich dwóch?

Wybierając najlepszy rower dla siebie, zastanów się nad poniższymi pytaniami:
  1. Do czego będzie służył ci rower?
  2. Jak intensywnie będziesz go użytkował (ile km jeździł)?
  3. Jak będziesz jeździł na rowerze – powoli czy szybko?
  4. Czy potrzebujesz możliwości zabrania ze sobą dodatkowego bagażu lub np. dziecka?

Jak dobrze wybrać rower?

Rower górski jak sama nazwa wskazuje, jest przeznaczony głównie do jazdy po trudnym terenie – błocie, korzeniach, kamieniach czy nawet po śniegu. Oczywiście poradzi sobie również na asfalcie, ale ze względu na pochyloną pozycję, nie będzie nam wygodnie w czasie dłuższych dojazdów. Z powodu konstrukcji opon, rower stawia większy opór sprawiając, że jedzie się na nim wolniej. Rowery górskie nie mają często możliwości montażu bagażnika czy pełnych błotników, dlatego nie sprawdzą się np. w deszczu czy w mieście.

Rower szosowy został stworzony dla osób, które chcą jeździć szybko po asfalcie. Ten typ jest zwinny, lekki i szybki, a dzięki cienkim oponom, charakteryzuje się niskimi oporami toczenia. Niestety nie nadaje się na spokojne, rekreacyjne wycieczki, gdyż geometria ramy wymusza dosyć pochyloną pozycję. Nie jest on również nazbyt komfortowy ze względu na wąskie siodełko i mocno napompowane opony.

Rower miejski można bez trudu rozpoznać po szerokiej kierownicy oraz krótkiej, charakterystycznie profilowanej ramie i znacznej wadze. Jest idealny na codzienne dojazdy do pracy czy do szkoły, gdyż w czasie jazdy zapewnia wygodną, wyprostowaną pozycję. Przy okazji ten typ roweru jest często wyposażony w błotnik, koszyk czy w bagażnik i oświetlenie. Ten typ nie jest jednak zbyt szybki i nie posiada przerzutek, przez co nie nadaje się na długie trasy. Jego niezaprzeczalną zaletą jest jednak trwałość, gdyż wymaga często minimalnych zabiegów konserwacyjnych, by posłużył przez długie lata.

Rower trekkingowy to właściwie połączenie najlepszych cech roweru górskiego i miejskiego. Bardziej wygodna pozycja, przystosowanie zarówno do jazdy po asfalcie jak i nierównej powierzchni sprawia, że jest to dosyć uniwersalny model. Rower trekkingowy sprawdzi się w czasie długich wypraw rowerowych, w czasie których nie zależy nam na biciu rekordu prędkości. W czasie jazdy przyjmujemy dosyć wyprostowaną pozycję, dlatego będzie nam wygodniej. Ten typ jest po prostu kompromisem między komfortem, szybkością a wygodą. Niestety warto mieć świadomość, że trekking posiada wyższą masę niż rowery górskie czy szosowe.

Inne modele rowerów to np. fitness, który bywa określany jako rower trekkingowy w surowym wydaniu, pozbawiony błotników czy oświetlenia. Rower poziomy sprawdzi się natomiast u wszystkich, którzy nie opuszczają asfaltu. Jest on wygodny i daje możliwość uzyskania znacznej szybkości. Rower torowy to model bez przerzutek i często nawet bez hamulców. Ten typ jest bardzo lekki i charakteryzuje się uproszczoną konstrukcją, jednak często nie jest zbyt praktyczny. Cruisery to modele, które mają zachwycać swoim wyglądem i nadają się przede wszystkich na krótkie przejażdżki, a BMX są specjalnym sprzętem do wykonywania skoków i różnych ewolucji. Godne uwagi są także rowery elektryczne, które ze względu na napęd, nie wymagają od nas wkładania większej energii.

Podstawowe typy rowerów

Naucz się dobierać rozmiar roweru

Kupując nowy rower w sklepie stacjonarnym, sprzedawca powinien pomóc nam wybrać idealny rozmiar. Niestety w sklepie online nie możemy skorzystać z bezpośredniej pomocy. Istnieje jednak kilka zadań, które pomogą nam wybrać odpowiedni rozmiar ramy.

Najlepiej, abyśmy mogli wsiąść na rower i oprzeć piętę nogi na pedale znajdującym się na dole. Noga musi być wyprostowana, jeśli tak nie jest, należy podnieść siodełko lub zmienić rozmiar ramy. Inną metodą jest zmierzenie długości nogi po wewnętrznej stronie od krocza do stopy. Od wymiaru odejmujemy 33-38 cm, a wynik jest wymiarem ramy. Niestety ramy poszczególnych producentów również różnią się między sobą, dlatego zawsze najlepiej wypróbować model przed jego zakupem.

Mierząc przekrok (wewnętrzna strona uda) zamiast odejmować 33-38 cm, możemy również pomnożyć wartość w zależności od typu roweru:
  • 0,57 rower górski,
  • 0,63 rower miejski lub trekkingowy,
  • 0,66 rower szosowy.
Przykładowo jeśli otrzymany wynik wynosił 75 cm, to długość rury podsiodłowej (ramy) w rowerze górskim powinna wynosić 42,8 cm, w miejskim 47,3, a w szosowym 49,5 cm. Rozmiar ramy podaje się w calach, dlatego by przekonwertować wartości należy podzielić wynik przez 2,54. Otrzymamy wartości: rower górski 17”, miejski 18,5”, szosowy 19,5”.

Jak dopasować rozmiar roweru?

Dowiedz się, w co ubrać się na rower

Ubranie dla rowerzysty mogłoby być osobnym tematem na przynajmniej kilka artykułów. Tym razem spróbujemy jednak zebrać zbiór zasad, dzięki którym nie będziecie ryzykowali przegrzania czy wyziębienia organizmu.

Na rower, podobnie jak na trekking, warto założyć kilka warstw, których ilość zależy od warunków pogodowych. Inaczej ubierzemy się na rower zimą, a inaczej wiosną czy latem. Podstawowa zasada brzmi tak, że należy założyć jedną warstwę ubrań sportowych mniej niż zazwyczaj. Nie możemy wychodzić jeździć na rowerze i od początku mieć wrażenie, że jest za ciepło.

Podstawą są 3 warstwy:
  • zewnętrzna – do której należą kurtki funkcyjne bądź kurtki softshellowe,
  • środkowa – do której zaliczamy bluzy i polary,
  • wewnętrzna – która przylega do ciała np. koszulka rowerowa, spodenki rowerowe czy odzież termoaktywna.
Kurtka funkcyjna powinna być wyposażona w technologie gwarantujące wiatroszczelność oraz delikatne wnętrze, dbające o naszą wygodę. Ważne są oczywiście takie detale jak stójka osłaniająca szyję, lekko przedłużany tył, elementy odblaskowe poprawiające widoczność czy ściągacze ze stoperami poprawiające dopasowanie odzieży. Kurtki męskie lub damskie muszą chronić przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi, gwarantując zachowanie prawidłowej ciepłoty ciała, dlatego zawsze powinniśmy kupować je w dobrym sklepie sportowym. Kurtkę softshellową wybieramy na podobnej zasadzie z tą różnicą, że jest ona bardziej odporna na wilgoć czy działanie wiatru, gdyż posiada membranę o odmiennych wartościach.

Bluzy i polary na rower wybieramy kierując się cechami i funkcjonalnościami. Oba rodzaje odzieży mają być przede wszystkim komfortowe i ciepłe. Środkowa warstwa ma za zadanie docieplać, dlatego rezygnujemy z niej zupełnie w okresie letnim i zakładamy tylko w chłodniejsze dni na wiosnę czy na jesień.

Najważniejsza jest zawsze pierwsza warstwa odzieży sportowej męskiej czy damskiej, do której zaliczamy koszulki rowerowe oraz spodenki rowerowe. Oba typy ubrań powinny być szybkoschnące, by dawały komfort nawet w czasie intensywnego wysiłku. Zarówno koszulka jak i spodenki rowerowe muszą być dopasowane do ciała, dlatego istotny jest dobór odpowiedniego rozmiaru. Równie ważne są wentylowane panele, kieszonki kolarskie czy element odblaskowe. W przypadku spodenek rowerowych miękka amortyzująca wkładka z pewnością pomoże w utrzymaniu czystości, a płaskie szwy zapobiegną otarciom w czasie ruchu. Pierwsza warstwa odzieży również może mieć element odblaskowe, gdyż wystarczy nam do treningów w lecie.

Podstawowy strój kolarski

Przypomnijcie sobie, jak ubrać się na trening rowerowy w zimie.

Na głowę należy założyć kask rowerowy, który ma w razie wypadku zamortyzować upadek. Jego typ oraz zastosowane technologie należy dobrać do typu roweru. Na dłonie niezbędne będą rękawiczki rowerowe, które są niezastąpione przez cały rok, gdyż zapewniają wygodę, komfort i lepszą kontrolę hamowania. Powinny one posiadać miękkie wypełnienie, np. żelowe, które poprawi amortyzację i jakość jazdy, oraz sprawny system wentylacji. O rękawiczkach pisaliśmy już wcześniej, dlatego przypomnijcie sobie naszą poradę TUTAJ. Inne akcesoria rowerowe, które poprawią wasz komfort to okulary przeciwsłoneczne rowerowe czy plecak. Jak wybrać plecak rowerowy możecie przypomnieć sobie TUTAJ.

W przypadku roweru szosowego, możemy potrzebować specjalistycznych butów (dużo zależy od konstrukcji pedałów), jednak w większości przypadków sprawdzą się wygodne buty sportowe dopasowane do odzieży. Możemy wybrać modele miejskie jak i typowo sportowe, w zależności od długości tras czy intensywności treningu.

Przydatne akcesoria kolarskie

Letnie pedałowanie

Świadomy wybór pierwszego roweru stanowi duże wyzwanie, które przyniesie wam w przyszłości sporo sportowej radości i możliwości poprawienia swoich osiągów. W zależności od tego, czy szukacie sposobu na poprawienie kondycji, sprawności czy chcecie po prostu odpocząć na dwóch kółkach, wybierzcie najlepszy typ roweru, sprawdźcie jego poszczególne elementy i dopasujcie rozmiar. Najważniejsze na koniec – ubierzmy się jak należy!


Sprawdźcie naszą odzież rowerową, która doda wam skrzydeł w czasie jazdy na rowerze.

Newsletter

Zapisz się do newslettera już teraz!

Będziemy Cię informować o promocjach, wyprzedażach i ofertach specjalnych. Chronimy Twoje dane - w każdej chwili możesz wypisać się z listy mailingowej.

Dołącz do nas

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2018 4F.com.pl

OTCF Spółka Akcyjna z siedzibą w Wieliczce, ul. Grottgera 30, 32-020 Wieliczka, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, Wydział XII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000555276, posiadająca nr NIP: 9451978451, nr REGON: 356630870, kapitał zakładowy w wysokości: 7.384.500,00 zł (opłacony w całości).