Bieganie 365 dni w roku - naucz się samomotywacji nawet w razie niepogody!

Rok ma tylko lub aż 365 dni. Każdego dnia możemy dbać o swoje ciało, budować siłę i szybkość biegową oraz odnosić wiele dodatkowych korzyści, które często są celem samym w sobie. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy naprawdę nie mamy czasu, jesteśmy zarzuceni obowiązkami, coś nas boli, nie ma kto zostać z dzieckiem… Koniec wymówek! Zobaczcie, jak motywować się przez 365 dni w roku i co jest ważne poza motywacją – to trzy kluczowe słowa, które zmienią wasze nastawienie raz na zawsze!

Motywacja – tylko sam możesz naprawdę siebie zmienić

Sezon biegowy trwa tak naprawdę przez cały rok, chociaż wielu z nas zamyka go wyłącznie do miesięcy letnich, tłumacząc się tym, że nie lubi biegać w zimie i w czasie niepogody. Druga grupa z nas usiłuje biegać, jednak w pewnym momencie trafia na „ścianę”, nie umiejąc wyjść na efektowny trening. Przekłada go na inne dni, pomija, czasami w ogóle zapomina o bieganiu, tracąc powoli swoją formę. Nie dajcie się zmęczeniu i spadkowi motywacji! Oto proste sposoby na to, by wyciągnąć się z „biegowej chandry” i znaleźć przyczyny złego stanu rzeczy.

1. Sprawdź, co cię blokuje i usuń problem
Dlaczego nie chcesz biegać? Czy wmawiasz sobie, że pogoda na to nie pozwala? Czy boisz się kontuzji? A może jesteś naprawdę zmęczony, ponieważ masz w ostatnim czasie zbyt dużo obowiązków? Zastanów się bez pośpiechu, co może być twoim blokerem i jak najłatwiej go usunąć. Być może zbyt mało sypiasz i przytłaczają cię obowiązki bądź problemy osobiste, przez co nie masz ochoty na trening? Innymi przyczynami kiepskiego samopoczucia i spadku energii może być nieprawidłowa dieta, używki czy nawet spożywanie zbyt małych ilości wody.

2. Przypomnij sobie, dlaczego w ogóle zacząłeś biegać
Gdy przeanalizujesz już, dlaczego masz problem z wyjściem na trening, zastanów się, za co kochasz lub lubisz bieganie. Czy daje ci sporą dawkę endorfin, poprawia kondycję, być może pomaga w schudnięciu? Przypomnij sobie powody, dla których zacząłeś uprawiać tą aktywność. Być może osiągnąłeś już swoje zamierzenia i nadeszła pora na wyznaczenie nowych celów? By utrzymać nabytą już motywację musisz mieć przed oczami swoje plany czy marzenia. Nie rezygnuj z nich nawet w razie gorszego samopoczucia – zastanów się, czy rezygnacja z treningu nie przyniesie więcej szkody niż pożytku (choćby psychicznie).

3. Pamiętaj - wymówki są passe
Każdy z nas potrafi w kilka sekund podać doskonałą wymówkę, dlaczego nie może iść biegać. Najczęściej wymawiamy się brakiem czasu, obowiązkami czy rzekomymi kontuzjami. Znasz to z własnego przykładu? Zastanów się, czy naprawdę masz powód, by zrezygnować z biegania – jeśli sam przed sobą przyznajesz, że mógłbyś i najzwyczajniej w świecie nie masz ochoty, to znaczy, że karmisz się zwykłymi wymówkami. Spróbuj zmienić swój plan dnia, pory biegania, trasę – wymówkom mówimy nie!


Motywacja biegowa


4. Zwizualizuj swój trening
W samomotywacji pomoże ci wizualizacja treningu lub przypomnienie sobie ostatniego udanego biegu. Możesz wyobrażać sobie, jak biegniesz i spróbować ustalić, co czujesz, jak zachowuje się twoje ciało, próbując nawet oddychać w swoim biegowym tempie! Takie ćwiczenia pozwolą ci lepiej zakorzenić myśl, że chcesz iść na trening i sprawia ci on przyjemność. Wizualizacje naszych celów i oczekiwań pomagają w ich późniejszej realizacji.

5. Znajdź swój styl
By biegać przez 365 dni w roku, trzeba wypracować swój styl biegowy. Najważniejsze to znaleźć taką szybkość i intensywność treningu, który sprawia nam przyjemność. Trening może wywoływać zmęczenie, ale nie może zniechęcać i powodować kontuzji! Poszukaj planu treningowego, który będzie sprawiał ci radość. Jeśli robisz coś na siłę i wbrew sobie, nie myśl, że będziesz w stanie robić to ciągle przez rok bądź dłużej z szerokim uśmiechem na twarzy.

6. Biegaj w towarzystwie
Świetną motywacją są inni biegacze, z którymi wspólnie trenujemy. Nie jest to do końca samomotywacja, jednak umawiając się na wspólny trening pojawia się psychiczny przymus, że przecież nie możemy odpuścić, gdy ktoś na nas czeka. Kolega czy koleżanka będą stanowili wsparcie we własnych zmaganiach – pamiętaj jedynie o tym, by znaleźć osobę o podobnym stopniu zaawansowania.

Motywacja biegowa


7. Ustalaj mniejsze cele
Nie potrafisz utrzymać motywacji przez 365 dni w roku? Stawiaj sobie mniejsze wymagania! Być może nie jesteś w stanie wyjść na trening z myślą, że masz przebiec 10 km, a za dwa dni znowu tyle samo lub niewiele mniej. Jeśli masz gorszy tydzień, zamiast odpuszczać, przebiegnij choćby 1 czy 2 km. Ważne jest to, by zapewnić organizmowi odpowiednią dawkę biegania i czasami nie robić tego, co wydaje się ponad własne siły. Niekiedy zrobienie niewielkiego kroku w tył jest lepsze, niż zupełne zatrzymanie się w miejscu.

8. Spróbuj biegów w grupie
Może bieganie po prostu ci się znudziło? Nie rezygnuj od razu z tej aktywności fizycznej! Ogromną popularnością cieszą się w Polsce biegi na 10 km, półmaratony i maratony, które odbywają się regularnie na terenie całego kraju. Wypróbuj bieganie na imprezach sportowych, a sam zobaczysz, jak dobra zabawa i zdrowa rywalizacja zmienią twoje podejście, dając nową dawkę motywacji.

9. Poszukaj wsparcia w aplikacjach lub w gadżetach
Bieganie jest modne. Z tego powodu powstaje coraz więcej aplikacji i gadżetów, które mają nam pomóc zdobyć i utrzymać motywację. Pisaliśmy już kiedyś o aplikacjach do biegania, które pozwolą nie tylko zmierzyć swój czas, tempo, zbadać trasę biegu, ale również podzielić się osiągnięciami ze znajomymi! Wypróbuj tą formę dodatkowej motywacji, która być może pomoże ci utrzymać regularne treningi przez 365 dni w roku.

Motywacja biegowa


10. Ubieraj się z głową
Pewnie zastanawiacie się, co ubranie ma wspólnego z utrzymaniem motywacji? Wbrew pozorom bardzo wiele! Jeśli nie chcecie wyjść na trening, ponieważ jest za zimno… powinniście założyć odpowiednią kurtkę damską lub kurtkę męską! Pada śnieg, a wy trzęsiecie się na samą myśl o wyjściu poza próg domu? Bluza damska lub bluza męska na górę, kurtka i ruszajcie przed siebie! Prawidłowo dobrane ubranie zapewni komfort i idealną ciepłotę ciała. Nie ma powodów do wymawiania się pogodą – trzeba znaleźć funkcjonalną odzież sportową, która pomoże wam pokonać własne ograniczenia. Co ważne – nieprawidłowe ubranie się na trening będzie skutkowało przeziębieniem, które skutecznie zatrzyma was w domu. A nie o to chodzi! Przypomnijcie sobie, jak wybrać odzież chroniącą przed deszczem i nie wymawiajcie się niepogodą!

Motywacja biegowa

Trzy złote zasady – bieganie 365 dni w roku jest możliwe!

Czujesz, że masz motywację, jednak to wciąż za mało, żeby nie zrezygnować z biegania i poddać się błogiemu wypoczynkowi przed telewizorem? Przeczytaj o trzech ważnych sprawach, które mogą być kluczowe właśnie dla ciebie:

1. Bądź cierpliwy
Bycie cierpliwym jest wyzwaniem dla wielu z nas, szczególnie w zabieganej codzienności, w której króluje pośpiech i nadmiar obowiązków. W przypadku biegania warto przełamać schematy i powoli dążyć do wyznaczanego celu. Być może nie będziesz tak szybko poprawiał wyników jak oczekujesz, a twoja waga ani drgnie przez wiele tygodni, ale to nie znaczy, że pora się poddać. Walcz o siebie i szukaj sposobów na wytrwanie w swoim hobby.

2. Bądź dokładny
Nie chodzi o to, żeby biegać jak się potrafi, ale poprawiać stopniowo swoje umiejętności. Dawaj z siebie wszystko, by móc osiągnąć więcej! Trenowanie bez odpowiedniego nastawienia i starań nie będzie przynosiło efektów, a tym samym zacznie cię zniechęcać.

3. Bądź systematyczny
Powtarzając pewne czynności przez dłuższy okres czasu, stają się one twoim nawykiem. By biegać przez 365 dni w roku, musisz zadbać o systematyczność. Wiemy, jest trudna, wymaga poświęcenia, ale biegając w kratkę, twój cel będzie się tylko oddalał. Utrwalaj dobre praktyki i biegaj z nową dawką motywacji.

Twoja strategia

Nie wymawiaj się niepogodą

Gdy potrafimy zmotywować się do biegania, jesteśmy dopiero na początku psychicznej walki z samym sobą – o wiele trudniejsze jest utrzymanie postanowień i nie poddanie się zmęczeniu, znudzeniu czy zwykłej, jesiennej chandrze. Mamy nadzieję, że nasze pomysły pomogą wam zniszczyć własne blokady i osiągnąć to, o czym zawsze marzyliście!

Potrzebujecie funkcjonalnej i modnej odzieży do biegania? Sprawdźcie naszą ofertę, w której znajdziecie odzież do biegania na każdą porę roku! Koniec wymówek.

*Przez bieganie 365 dni w roku nie mamy na myśli codziennego biegania, jest to metafora regularnego biegania przez cały rok, według indywidualnych planów treningowych.