10 korzyści zdrowotnych pływania o których musisz wiedzieć

Umiejętność pływania jest przydatna na co dzień jak i na wakacjach, które spędzamy aktywnie nad morzem lub na basenie. Aktywność fizyczna w wodzie niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych, z których możecie nie zdawać sobie sprawy. Ile kcal spalamy podczas pływania? Czy regularne odwiedziny na basenie przedłużą nasze życie i poprawią wydolność płuc? Które style są najzdrowsze dla kręgosłupa?

10 korzyści zdrowotnych pływania - dynamiczny skok do wody


10 korzyści zdrowotnych pływania

1. Wspomaga układ oddechowy

Pływanie ma pozytywny wpływ na układ oddechowy, gdyż zwiększa wydolność płuc. Największe korzyści daje wtedy, gdy poruszamy się stylem krytym, gdyż drogi oddechowe są zmuszone do najbaardziej wydajnej pracy. Standardowa pojemność płuc wynosi ok. 5 litrów, jednak najlepsi pływacy mogą pochwalić się nawet 11 litrami pojemności.

2. Dobrze wpływa na stawy

Woda doskonale odciąża całe ciało, które jest w niej aż 10 razy lżejsze ze względu na siłę wyporową. Z tego powodu pływanie jest szczególnie zalecaną aktywnością dla wszystkich osób, które mają problemy ze stawami lub uległy kontuzji.

3. Pomaga zrzucić zbędne kilogramy

W czasie godziny intensywnego treningu w wodzie jesteśmy w stanie spalić nawet 600 kcal. Dzięki temu pływanie zużywa więcej zapasów tłuszczu niż umiarkowany wysiłek na lądzie (np. bieganie). Dodatkowo regularne wizyty na basenie pomogą zbudować masę mięśniową i imponującą rzeźbę.

4. Pobudza układ krążenia

Pływanie pobudza pracę serca i całego układu krążenia, dzięki czemu wydłuża nasze życie. Dzięki regularnemu ruchowi mamy aż o 60% większą szansę na uniknięcie chorób serca w porównaniu z osobami, które nie uprawiają regularnie żadnej aktywności fizycznej. Pływanie jest również polecane osobom po zawałach.

5. Poprawia kondycję i wytrzymałość

Pływanie jest wymagającą dyscypliną sportową, która angażuje i tym samym wzmacnia wszystkie duże grupy mięśni. W czasie aktywności w wodzie pracujemy całym ciałem, a nie tylko wybraną partią jak w przypadku większości sportów. Dodatkowo w zależności od tempa i stylu pływania możemy znacznie poprawić swoją wytrzymałość oraz kondycję.

6. Wpływa pozytywnie na nastrój

W wodzie czujemy się lekko i spokojnie, szczególnie jeśli potrafimy pływać. Poza tym, każdy sport uwalnia dawkę endorfin poprawiającą nastrój. Według badań, osoby regularnie chodzące na basen rzadziej cierpią na depresję i są po prostu szczęśliwsze.

7. Koryguje wady postawy

Aktywność fizyczna w wodzie nie obciąża kręgosłupa ani stawów, za to doskonale wzmacnia mięśnie, które są odpowiedzialne za podtrzymywanie całego ciała. Z tego powodu, pływanie zaleca się osobom cierpiącym na skrzywienia kręgosłupa lub posiadającym siedzącą pracę.

8. Poprawia giętkość ciała i koordynację ruchową

W wodzie możemy pozwolić sobie na większy zakres ruchu, nie obawiając się kontuzji, a przy czym kształtując swoją giętkość. By pływać dobrze w danym stylu musimy również umieć skoordynować wszystkie swoje ruchy i pracę układu oddechowego.

9. Obniża poziom złego cholesterolu

Według badań, pływanie przez minimum 30 minut 3 razy w tygodniu znacznie obniża ciśnienie krwi, a co za tym idzie, spada tętno spoczynkowe, które ma wpływ na obniżenie złego cholesterolu (LDL) we krwi.

10. Pomaga redukować stres

Pływanie podobnie jak inne aktywności fizyczne jest świetnym sposobem na redukcję stresu i pozbycia się nadmiaru energii. Po ciężkim dniu wystarczy odprężyć się w wodzie przez 30 minut, by rozładować napięcie mięśni i poczuć się bardziej zrelaksowanym i spełnionym.

pływanie w liczbach - infografika

Popularne style pływackie

Każdy styl pływacki wymaga nauki, jednak nawet jeśli znamy ich kilka, nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, jakie niosą korzyści lub niebezpieczeństwa dla naszego zdrowia. Większość z nas pływa „kraulem” lub „żabką” – przyglądnijmy się więc 5 najpopularniejszym stylomi oraz wraz z ich krótką charakterystyką.

pływanie kraulem

Pływanie żabką – styl klasyczny

Najpopularniejszy styl pływacki widywany na basenach, który bardzo często jest nieprawidłowo wykonywany. W klasycznej żabce wynurzamy i chowamy głowę wraz z jednoczesnym symetrycznym ruchem nóg i ramion (przypominającym ruchy żaby). Styl bardzo dobrze rozwija mięśnie klatki piersiowej i jest polecany dla osób z bocznym skrzywieniem kręgosłupa.

Pływanie kraulem – styl dowolny

Najszybszy ze styli pływackich, który nie jest trudny do opanowania. W klasycznym kraulu wykonujemy naprzemienne ruchy rąk i nóg, które muszą być perfekcyjnie zsynchronizowane z oddechem. Styl angażuje pracę całego ciała i jest polecany bardziej zaawansowanym pływakom.

Pływanie stylem grzbietowym

Jeden ze styli, który nie wymaga ciągłego zanurzania i wynurzania głowy z wody. W klasycznym stylu grzbietowym wykonujemy naprzemienne ruchy ramion oraz nóg. Pływając tą metodą należy pamiętać, że biodra muszą być wypchnięte do góry, a ramię powinno wchodzić do wody maksymalnie wyprostowane, po czym wyginać się pod kątem ok. 100 stopni. Pływanie na grzebiecie najmniej nadwyręża plecy, a jednocześnie wzmacnia mięśnie podtrzymujące kręgosłup.

Pływanie pieskiem

Pływanie pieskiem należy raczej do prostych styli i przeznaczone jest dla poczatkujących pływaków, w szczególności dzieci. Jest najstarszą techniką i polega na naprzemiennej pracy rąk i nóg – jest to styl większości pływających zwierząt. Nie jest on jednak praktyczny i rzadko stosowany przez dorosłych.

Pływanie motylkiem

Trudny styl nazywany również delfinem, którym potrafią pływać przede wszystkim wyczynowi pływacy. Styl ten polega na naśladowaniu ciałem ruchów delfina w czasie pływania, jednocześnie wykonując koliste ruchy ramionami, które zwiększają prędkość. Jego największą zaletą jest szybkie spalanie kalorii i nagromadzonego tłuszczu, gdyż wymaga ogromnej sprawności i koordynacji.

O czym warto pamiętać na basenie

pływanie motylkiem

Wybierając się na basen lub na plażę powinniśmy założyć dopasowany do sylwetki strój kąpielowy. Ważne, aby był wykonany z dobrej jakości materiałów, aby chlorowana lub słona woda nie miała na niego negatywnego wpływu. Jeśli lubimy pływać szybkimi stylami, to najlepszym wyborem będzie sportowy model stroju pozbawiony nadmiaru dodatków. Tutaj znajdziecie damskie stroje kąpielowe 4F a tutaj męskie kąpielówki 4F.

Na basenie warto oczywiście założyć czepek i klapki. Nakrycie głowy nie tylko chroni włosy przed działaniem chloru, ale pomaga ratownikom w czasie akcji ratunkowej. Klapki stanowią natomiast ochronę przed bakteriami i grzybami, które rozwijają się w środowisku wodnym, a głównie na pytkach otaczających basen.

Jeśli lubimy i potrafimy pływać stylami krytymi, niezbędne będą również okularki, które ochronią nasze oczy przed zaczerwienieniem i podrażnieniem.

Przed pływaniem nie warto się objadać – tutaj warto stosować się do podstawowych zasad dotyczących jedzenia przed, po oraz w trakcie treningu, o których pisaliśmy tutaj.

Pływanie jest dla każdego

stroje kąpielowe 4F - lookbook

Naukę pływania najlepiej rozpocząć już w młodym wieku, by od małego móc korzystać z dobroczynnego wpływu wody na całe nasze ciało i umysł. W końcu rodzimy się w wodzie i jest to wbrew pozorom nasze naturalne środowisko. Pływanie nie tylko przynosi wiele korzyści zdrowotnych, ale umożliwia świetną zabawę na wakacjach – w końcu bez tej umiejętności nie zdecydujemy się raczej na windsurfing, kajakarstwo czy żeglarstwo. Na basen czy na wypad nad jezioro lub morze trzeba się jednak przygotować – odpowiedni strój i akcesoria to podstawa łączenia przyjemnego z pożytecznym.

Zapraszamy do kategorii sporty wodne 4F  z najnowszą kolekcją odzieży kąpielowej na lato 2016.

Newsletter

Zapisz się do newslettera już teraz!

Będziemy Cię informować o promocjach, wyprzedażach i ofertach specjalnych. Chronimy Twoje dane - w każdej chwili możesz wypisać się z listy mailingowej.

Dołącz do nas

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2017 4F.com.pl

OTCF Spółka Akcyjna z siedzibą w Wieliczce, ul. Grottgera 30, 32-020 Wieliczka, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, Wydział XII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000555276, posiadająca nr NIP: 9451978451, nr REGON: 356630870, kapitał zakładowy w wysokości: 7.384.500,00 zł (opłacony w całości).